Monday 2 December 2013

Usul Fiqh: Dalil2 Hukum Syariat

Divided into two:
1) Disepakati
2) Tidak Disepakati

1) Disepakati :
  • AlQuran, Sunnah, Qiyas, Ijma
  • Naqli

2) Tidak disepakati:
  • Cth:
  1.  Istihsan- utk mngelakkan kesusahan dan ketidakadilan
  2. Istishab- mengekalkan hukum sehingga ada dalil yang mengubahkannya
  3. Masolehul Mursalah- Muslihat mutlak menetapkan hukum berdasarkan muslihat umum untuk kebaikan
  4. Amal Ahli Madinah
  5. Syara' Ma qabla
  6. Uruf-penentuan hukum berdasarkan adat yang menjadi amalan dan budaya masyaraka setempat
  • Aqli

  1.  Istihsan- utk mngelakkan kesusahan dan ketidakadilan
    1. beretiahli2 mujtahid menukar mengambil hukum dari qiyas yang terang atau dari hukum umum (kulli) kepada hukum pengecualian. Cth: Hukum haram asal bangkai buruan binatang buas biasa - jadi halal-dlm kes binatang buas berparuh seperti helang- kerana tidak ada air liur bercampur dgn kehadiran paruh.
    2. Pendapat ulamak:
    • Hanafi : majoriti accept, konsep iyas khafi > qiyas jali
    • Syafie: X accept himself . because it is subjected to the expertise in the area. non experts might abuse it.
  2. Istishab- mengekalkan hukum sehingga ada dalil yang mengubahkannya
    • menetapkan hukum sesuatu menurut  keadaan yang terjadi  sebelumnya sehingga ada dalil lain yang mengubahnya
    • 2:29
  3. Masolehul Mursalah- Muslihat mutlak menetapkan hukum berdasarkan muslihat umum untuk kebaikan
    • Suatu kebaikan atau kebaikan yang tidak  ditetapkan oleh syarak dan tidak terdapat dalil syarak yang boleh dipegang samada hujah atau ditolak
    • Cth: Menyediakan penjara, mata wang
    • JUMHUR MENETAPKAN bahawa Masholehah Mursalah sendiri menjadi  dalil syarak yang dapat digunakan sebagai hukum Alasan:
    1. Kepentingan hidup manusia itu sentiasa bertambah dan berkembang dari masa ke semasa, Sekiranya ianya tiada nas perundangan bagi setiap perkembangan tersebut maka akan ada kekuranganan hukum  terhadapnya.
    2. Amalan para sahabat dan tabi'in . Cth: Mengumpulkan AlQuran di zaman Saidina Abu Bakar RA
    • Terdapat tiga syarat:
    1. Kepentingan/Kebaikan itu adalah yang hakiki ( memang benar-benar perlu)
    2. Kepentingan umum dan bukan mana-mana peribadi
    3. tidak bertentangan dengan nas-nas dan ijma yang sedia ada
  4. Amal Ahli Madinah

  • amalan dan perbuatan ahli madinah selepas wafatnya RasululLah saw. Cth: Kufu dalam wali mujbir
  • Imam Malik define Sunnah termasuk amalan sahabat dan bukan RasululLah saw semata
  • Imam Abu Hanifah mengambilnya sebagai hujah syarak
  • Imam Syafie tidak kerana beliau menganggap para sahabat adalah sama seperti manusia lain

5. Syara' Ma qabla



  • Amalan jahiliyah yang masih digunapakai. Cth: poligami dan diyat
6. Uruf-penentuan hukum berdasarkan adat yang menjadi amalan dan budaya masyarakat setempat
  • Digunapakai oleh Imam Malik dan Imam Hanifah ( Al-"Adat Muhkamat)
  • Dsefinasi: Apa sahaja adat yang telah menjadi kebiasaan oeh sekumpulan manusia dan menjadi ikutan orang lain
  • Syarat: tidak bercanggah dgn syarak dan tidak memudharatkan manusia (Cth: Judi dan riba)

No comments:

Post a Comment