Divided into two:
1) Disepakati
2) Tidak Disepakati
1) Disepakati :
- AlQuran, Sunnah, Qiyas, Ijma
- Naqli
2) Tidak disepakati:
- Cth:
- Istihsan- utk mngelakkan kesusahan dan ketidakadilan
- Istishab- mengekalkan hukum sehingga ada dalil yang mengubahkannya
- Masolehul Mursalah- Muslihat mutlak menetapkan hukum berdasarkan muslihat umum untuk kebaikan
- Amal Ahli Madinah
- Syara' Ma qabla
- Uruf-penentuan hukum berdasarkan adat yang menjadi amalan dan budaya masyaraka setempat
- Aqli
- Istihsan- utk mngelakkan kesusahan dan ketidakadilan
- beretiahli2 mujtahid menukar mengambil hukum dari qiyas yang terang atau dari hukum umum (kulli) kepada hukum pengecualian. Cth: Hukum haram asal bangkai buruan binatang buas biasa - jadi halal-dlm kes binatang buas berparuh seperti helang- kerana tidak ada air liur bercampur dgn kehadiran paruh.
- Pendapat ulamak:
- Hanafi : majoriti accept, konsep iyas khafi > qiyas jali
- Syafie: X accept himself . because it is subjected to the expertise in the area. non experts might abuse it.
- Istishab- mengekalkan hukum sehingga ada dalil yang mengubahkannya
- menetapkan hukum sesuatu menurut keadaan yang terjadi sebelumnya sehingga ada dalil lain yang mengubahnya
- 2:29
- Masolehul Mursalah- Muslihat mutlak menetapkan hukum berdasarkan muslihat umum untuk kebaikan
- Suatu kebaikan atau kebaikan yang tidak ditetapkan oleh syarak dan tidak terdapat dalil syarak yang boleh dipegang samada hujah atau ditolak
- Cth: Menyediakan penjara, mata wang
- JUMHUR MENETAPKAN bahawa Masholehah Mursalah sendiri menjadi dalil syarak yang dapat digunakan sebagai hukum Alasan:
- Kepentingan hidup manusia itu sentiasa bertambah dan berkembang dari masa ke semasa, Sekiranya ianya tiada nas perundangan bagi setiap perkembangan tersebut maka akan ada kekuranganan hukum terhadapnya.
- Amalan para sahabat dan tabi'in . Cth: Mengumpulkan AlQuran di zaman Saidina Abu Bakar RA
- Terdapat tiga syarat:
- Kepentingan/Kebaikan itu adalah yang hakiki ( memang benar-benar perlu)
- Kepentingan umum dan bukan mana-mana peribadi
- tidak bertentangan dengan nas-nas dan ijma yang sedia ada
- Amal Ahli Madinah
- amalan dan perbuatan ahli madinah selepas wafatnya RasululLah saw. Cth: Kufu dalam wali mujbir
- Imam Malik define Sunnah termasuk amalan sahabat dan bukan RasululLah saw semata
- Imam Abu Hanifah mengambilnya sebagai hujah syarak
- Imam Syafie tidak kerana beliau menganggap para sahabat adalah sama seperti manusia lain
- Amalan jahiliyah yang masih digunapakai. Cth: poligami dan diyat
6. Uruf-penentuan hukum berdasarkan adat yang menjadi amalan dan budaya masyarakat setempat
- Digunapakai oleh Imam Malik dan Imam Hanifah ( Al-"Adat Muhkamat)
- Dsefinasi: Apa sahaja adat yang telah menjadi kebiasaan oeh sekumpulan manusia dan menjadi ikutan orang lain
- Syarat: tidak bercanggah dgn syarak dan tidak memudharatkan manusia (Cth: Judi dan riba)
No comments:
Post a Comment