Divided into two:
1) Disepakati
2) Tidak Disepakati
1) Disepakati :
- AlQuran, Sunnah, Qiyas, Ijma
 - Naqli
 
2) Tidak disepakati:
- Cth:
 
- Istihsan- utk mngelakkan kesusahan dan ketidakadilan
 - Istishab- mengekalkan hukum sehingga ada dalil yang mengubahkannya
 - Masolehul Mursalah- Muslihat mutlak menetapkan hukum berdasarkan muslihat umum untuk kebaikan
 - Amal Ahli Madinah
 - Syara' Ma qabla
 - Uruf-penentuan hukum berdasarkan adat yang menjadi amalan dan budaya masyaraka setempat
 
- Aqli
 
-  Istihsan- utk mngelakkan kesusahan dan ketidakadilan
- beretiahli2 mujtahid menukar mengambil hukum dari qiyas yang terang atau dari hukum umum (kulli) kepada hukum pengecualian. Cth: Hukum haram asal bangkai buruan binatang buas biasa - jadi halal-dlm kes binatang buas berparuh seperti helang- kerana tidak ada air liur bercampur dgn kehadiran paruh.
 - Pendapat ulamak:
 
- Hanafi : majoriti accept, konsep iyas khafi > qiyas jali
 - Syafie: X accept himself . because it is subjected to the expertise in the area. non experts might abuse it.
 
 - Istishab- mengekalkan hukum sehingga ada dalil yang mengubahkannya
- menetapkan hukum sesuatu menurut keadaan yang terjadi sebelumnya sehingga ada dalil lain yang mengubahnya
 - 2:29
 
 - Masolehul Mursalah- Muslihat mutlak menetapkan hukum berdasarkan muslihat umum untuk kebaikan
- Suatu kebaikan atau kebaikan yang tidak ditetapkan oleh syarak dan tidak terdapat dalil syarak yang boleh dipegang samada hujah atau ditolak
 - Cth: Menyediakan penjara, mata wang
 - JUMHUR MENETAPKAN bahawa Masholehah Mursalah sendiri menjadi dalil syarak yang dapat digunakan sebagai hukum Alasan:
 
- Kepentingan hidup manusia itu sentiasa bertambah dan berkembang dari masa ke semasa, Sekiranya ianya tiada nas perundangan bagi setiap perkembangan tersebut maka akan ada kekuranganan hukum terhadapnya.
 - Amalan para sahabat dan tabi'in . Cth: Mengumpulkan AlQuran di zaman Saidina Abu Bakar RA
 
- Terdapat tiga syarat:
 
- Kepentingan/Kebaikan itu adalah yang hakiki ( memang benar-benar perlu)
 - Kepentingan umum dan bukan mana-mana peribadi
 - tidak bertentangan dengan nas-nas dan ijma yang sedia ada
 
 - Amal Ahli Madinah
 
- amalan dan perbuatan ahli madinah selepas wafatnya RasululLah saw. Cth: Kufu dalam wali mujbir
 - Imam Malik define Sunnah termasuk amalan sahabat dan bukan RasululLah saw semata
 - Imam Abu Hanifah mengambilnya sebagai hujah syarak
 - Imam Syafie tidak kerana beliau menganggap para sahabat adalah sama seperti manusia lain
 
- Amalan jahiliyah yang masih digunapakai. Cth: poligami dan diyat
 
6. Uruf-penentuan hukum berdasarkan adat yang menjadi amalan dan budaya masyarakat setempat
- Digunapakai oleh Imam Malik dan Imam Hanifah ( Al-"Adat Muhkamat)
 - Dsefinasi: Apa sahaja adat yang telah menjadi kebiasaan oeh sekumpulan manusia dan menjadi ikutan orang lain
 - Syarat: tidak bercanggah dgn syarak dan tidak memudharatkan manusia (Cth: Judi dan riba)
 

No comments:
Post a Comment